Hur lång uppsägningstid har jag?

Hej,

Jag har sagt upp mig från mitt jobb.

Följande står i mitt anställningsavtal.

"För såväl Arbetstagaren som Arbetsgivaren gäller, efter prövotiden, den minsta uppsägningstid som Arbetstagaren har rätt till enligt 11(paragraftecken) lagen (1982:80) om anställningsskydd (LAS)."

Arbetsgivaren anser att jag har två(2) månaders uppsägningstid eftersom jag arbetat ca 2,5 år. Enligt LAS är min minsta uppsägningstid 1 månad oavsett hur länge jag jobbat eftersom jag själv sagt upp mig.

Vad gäller i detta fall?

Tack på förhand,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vilken lag är tillämplig lag?

Lagen om anställningsskydd (LAS) är tillämplig på arbetstagare i allmän enskild tjänst (1 § LAS). Många bestämmelser i lagen är semidispositiva. Det innebär att de bestämmelserna kan avtalas bort genom kollektivavtal (2 § LAS).

Hur lång är min uppsägningstid?

Vid uppsägning från arbetsgivarens sida gäller enligt lag de olika uppsägningstiderna beroende på anställningstid. Vid uppsägning av arbetstagarens sida anses enmånadsregeln utgöra huvudregeln. Om inte annat följer av kollektivavtal eller enskilt åtagande är uppsägningstiden en månad när arbetstagare säger upp sig själv (11 § LAS).

Din uppsägningstid bör som huvudregel vara en månad eftersom du själv sagt upp dig. De längre uppsägningstiderna aktualiseras vid en uppsägning från arbetsgivarens sida.

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare