Hur lång uppsägningstid har jag?

Hej.

Jag har jobbat i en korvkiosk i drygt fyra år, men har nu blivit erbjuden ett nytt jobb. Hur lång uppsägningstid har jag?

Hälsningar

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Sverige regleras frågor om anställning, uppsägningstid m.m. i lagen om anställningsskydd (LAS). I vissa väldigt specifika fall är dock lagen inte tillämplig, se 1 § LAS. Enligt 11 § LAS har man rätt till 3 månaders uppsägningstid om ens anställningstid har varat i längre än 4 år. Denna bestämmelse är dock semidispositiv, vilket innebär att man enligt 2 § 4 st. LAS får i kollektivavtal som har godkänts av central arbetstagarorganisation göra avvikelser från vad som gäller enligt 11 §. Det går därför inte att ge ett definitivt svar på din fråga eftersom uppsägningstiden kan variera mellan olika arbetsplatser p.g.a. olika utformade kollektivavtal, och jag rekommenderar dig därför att kolla med arbetstagarorganisationen på din arbetsplats vad som gäller för dig. Om din arbetsplats saknar kollektivavtal har du 3 månaders uppsägningstid.

Vänligen,

Anton OkicRådgivare