Hur lång uppsägningstid får en arbetstagare när arbetsgivaren säger upp denne?

En ung anställd som arbetat på företaget i ca 2år har problem med att vara ansvarstagande. Personen dyker inte upp till arbetet då hen varit ute och festat på kvällen/natten så hen inte orkar ta sig till arbetet dagen efter då arbetsdagen börjar 08:00. Personen är öppen med att hen festar på kvällen då det delas friskt i sociala medier där så gott alla på företaget kan se. Under föregående år sjukade den anställda sig totalt 96 arbetsdagar, uppdelat i strödagar. Detta är något hen får sjukersättning för och då arbetsuppgifterna kräver att det är 2 anställda på plats pga säkerhetsrisk påverkar det både arbetets gång och dennes arbetspartner som inte får eller kan arbeta utan denna person. Personen i fråga har fått varningar och även rehab erbjudande. Det skrevs ett avtal för 3 månader sedan om att det är en ordentlig varning denna gång och att missbruk innebär uppsägning då hen varken förbättras eller tar emot den hjälp som erbjudes från företaget. Nu har det kommit till denna punkt att personen måste sägas upp, men hur lång uppsägningstid kan man förvänta sig?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Omständigheter

Jag tolkar din fråga som att du undrar hur lång uppsägningstid som gäller vid en uppsägning av en arbetstagare som jobbat hos er i två år. Eftersom din fråga gäller uppsägningstid så kommer jag använda mig av lagen om anställningsskydd (LAS) när jag besvarar din fråga.

Hur lång uppsägningstid gäller för en arbetstagare som varit anställd i två år?

När det gäller uppsägningstid finns det tydlig vägledning i LAS. Eftersom personen har jobbat hos er i två år så har arbetstagaren rätt till en uppsägningstid om två månader (11 § andra stycket LAS). Däremot kan det genom avtal som slutits personligen med arbetstagaren eller genom kollektivavtal finnas förmånligare regler med en längre uppsägningstid vilket skulle gälla före lagens bestämmelser.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Elias BergmanRådgivare