Hur lång tid tar en personlig konkurs? Finns skulderna kvar efter konkursens slut?

Hur lång tid tar en personlig konkurs?

Kan fordringsägare kräva skuld efter konkursens slut?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hur lång tid tar en personlig konkurs?

Hur lång tid det tar att genomföra en personlig konkurs är olika från fall till fall, och jag kan därför inte ge något rakt svar på tidsåtgången. Kanske kan du höra med konkursförvaltaren?

Upphör skulderna när konkursen är avslutad?

Regelverket skiljer sig åt när det är en privatperson eller en juridisk person som går i konkurs. En juridisk person är ett företag, en organisation eller en verksamhet som kan ha rättigheter och skyldigheter.

När en juridisk person går i konkurs så upphör skulderna när konkursen är avslutad.

När en privatperson går i konkurs så upphör inte skulderna när konkursen är avslutad. När personen får in tillgångar igen efter konkursen så fortsätter skulderna att betalas av.

Om det känns alldeles för betungande att fortsätta betala av skulderna så kan en privatperson ansöka om att genomgå en skuldsanering. Man ansöker hos Kronofogdemyndigheten. På deras hemsida finns mycket information om vad en skuldsanering innebär och hur man ansöker.

Sammanfattning

När det gäller tidsåtgången för en personlig konkurs så kan jag inte ge ett bra svar; det beror på omständigheterna! Hör med konkursförvaltaren om denne har en uppskattning om hur lång tid det kan ta.

Vid en personlig konkurs så upphör inte skulderna efter konkursens slut, utan kommer att fortsätta betalas av.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Hilda JeppssonRådgivare