Hur lång tid tar det från polisanmälan till förhör?

Jag har blivit polisanmält och nu undrar jag hur länge tid tar det för att få förhör och dom och liknande Hur många månader tar de ungefär tills jag för något från polisen

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga att du undrar hur lång tid det tar efter polisanmälan tills att du får något meddelande från polisen angående förhör, dom m.m. För att svara på din fråga kommer jag använda mig av Polisens hemsida, Brottsbalken (BrB) och Förundersökningskungörelsen (FK). I slutet hittar du en sammanfattning.

Vad händer efter polisanmälan?

Första steget efter att en polisanmälan har gjorts, är att polis eller åklagare ska bedöma vilka möjligheter det finns för att utreda det aktuella brottet. Där beslutar de om en förundersökning/brottsundersökning ska inledas, och det görs bara om det finns möjligheter och tillräckliga bevis för att reda ut brottet. Om det saknas tillräckliga bevis behöver en förundersökningen inte inledas och då blir ingen kallad till förhör (23 kap. 1 § andra stycket BrB).

Men om en förundersökningen inleds, innebär detta att polisen försöker utreda vad som har skett och vem som är skyldig till brottet. Under förundersökningen förhör polisen både den som blivit utsatt för brott, den/de som är misstänkta och eventuella vittnen. Som misstänkt blir du då kallad till förhör, om du är “skäligen misstänkt för brott”, det vill säga att det föreligger vissa omständigheter som talar för att det är sannolikt att du begått det du misstänks för. Dock kan jag inte svara på hur långt tid det tar tills du i så fall blir kallad på förhör, då det beror på olika faktorer, så som hur komplicerad utredningen är, hur många som ska förhöras, om det krävs kriminalteknisk utredning m.m.

Om den som blivit utsatt för brott eller den som är misstänkt för brott är under 18 år, finns särskilda krav på att utredningen ska göras klart snabbt.

Om det under utredningen visar sig att inget brott har begåtts eller att brott inte går att bevisa, läggs förundersökningen ned och i så fall måste den misstänkta underrättas (14 § FK).

Hur lång tid tar det att få en dom?

Hur lång tid det tar att få en dom beror också helt på omständigheterna. Vid vissa förhandlingar kan domen meddelas samma dag som rättegången, men huvudregeln är att dom ska meddelas inom 2 veckor (30 kap. 7 § andra stycket BrB).

Sammanfattning

Sammanfattningsvis är det svårt att svara konkret på din fråga om hur lång tid det tar att få information från polisen efter en polisanmälan. Den första informationen du får, är om du blir kallad till förhör. Hur lång tid detta tar, beror på förundersökningen; hur komplicerad den är, hur många andra som ska förhöras, om kriminalteknisk utredning krävs m.m.

Hur lång tid det tar att få en dom efter en rättegång, kan vara väldigt olika. Ibland får man domen samma dag, men oftast meddelas domen inom 2 veckor.

Hoppas detta gav dig svar på din fråga. Om du har fler frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare