Hur lång tid tar det att för att få besked efter att ansökan om uppehållstillstånd är gjord?

Jag har ansökt om upphållstillstånd för min man sedan i juni 2018 men hittills har inte fått besked om ärendet så jag undrar hur längre tar det för att få beskedet ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan gäller väntetiden för besked om uppehållstillstånd från Migrationsverket. DIn fråga regleras inte i lag, utan svaret beror helt på exempelvis arbetsbelastningen för tillfället hos Migrationsverket. Dessvärre kan jag inte uttala mig om hur lång tid det tar för att få besked från Migrationsverket. DÄremot kan jag rekommendera dig att gå in på följande länk för att få en indikation på hur lång tid det tar att få ett beslut från Migrationsverket. Det du behöver föra då är att besvara de frågor som ställs på hemsidan.

Jag kan också rekommendera att du/ni kontaktar Migrationsverket via telefon eller e-post för att se om ni möjligtvis kan få mer information om just ert ärende. Telefonnummer till kontaktcenter i Migrationsverket är 0771-235 235. Om ni ringer från utlandet ring +46 771 235 235. Kontaktuppgifterna hittar ni även genom att klicka här för telefonnummer och här för e-post.

Hoppas mitt svar har varit till vägledning. Har du fler frågor och funderingar är du varmt välkommen att återkomma med dessa till oss på Lawline.

Vänligen,

Cornelia IsacsonRådgivare