FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott06/02/2022

Hur lång tid syns prick i belastningsregistret? (Grovt rattfylleri, fotboja)

Hej. Hur lång tid finns pricka på belastning registret för grovt rättfyleri? Det är den enda fel i livet som jag fick och hade fotboja i 3 månader. Innan det och efter det jag har aldrig u livet gjort ingen annat bröt.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar över om hur länge uppgift om grovt rattfylleri finns kvar i belastningsregistret då du fick påföljden 3 månader fotboja. Det korta svaret är att uppgiften finns med i belastningsregistret i 10 år från och med dagen du avtjänat ditt straff. I det följande går jag igenom reglerna bakom svaret.

Uppgift om påföljden fotboja finns i belastningsregistret i 10 år

För att ta reda på hur länge en uppgift finns kvar i belastningsregistret räcker det inte med att veta vilket brott man har gjort sig skyldig till, det relevanta är vilken påföljd man har dömts till. Det är alltså påföljden till ett brott som avgör hur länge det kommer att finnas kvar i belastningsregistret.

I din fråga nämnde du att du dömdes till påföljden fotboja i 3 månader. Fotboja används i stället för fängelsestraffet, det är ett alternativ som kriminalvården beslutar om. (Lagen om intensivövervakning med elektronisk kontroll)

Eftersom fotboja alltså används som alternativ till fängelsestraff, kommer uppgiften finnas kvar i belastningsregistret lika länge som uppgifter för ett fängelsestraff hade funnits kvar. Fängelsestraff tas bort ur belastningsregistret 10 år efter frigivningen. (17 § p. 1 lagen om belastningsregister)

Uppgiften om att du har blivit dömd till fotboja för grovt rattfylleri kommer således finnas kvar i belastningsregistret i 10 år från och med dagen du avtjänat ditt straff.

Mer information om belastningsregistret hittar du på Polismyndighetens hemsida här.

Jag hoppas att du fick hjälp med din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Fredrik NygrenRådgivare