FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis23/04/2020

Hur lång tid kan jag behöva gå och vänta på kallelse till polisförhör, alternativt veta om förundersökningen är nedlagd?

Hej. Jag är anmäld för ett sexualbrott som jag inte har begått. Jag är minderårig och har varit på möte med socialtjänsten med mina vårdnadshavare, vilket vi alla anser gick väl. Nu till min fråga. Socialtjänsten nämnde att jag antagligen skulle bli kallad till ett polisförhör, men det har inte skett än, även om vi var hos socialen för ungefär 1-2 månader sen. Hur lång tid kan jag behöva gå och vänta på kallelse, alternativt veta om förundersökningen är nedlagd?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det kan dröja flera månader

Det går inte att ge dig ett exakt svar på din fråga, eftersom handläggningstiden beror på flera faktorer, bland annat hur många ärenden Polismyndigheten har att utreda, komplexiteten i ditt ärende, hur snabbt de får tag i eventuella vittnen och andra bevis och så vidare. Ibland kan det gå väldigt fort, medan det i andra fall kan ta relativt lång tid.

Polismyndigheten kommer att höra av sig till dig, antingen med en kallelse till förhör, eller ett beslut om att förundersökningen är nedlagd. När detta blir kan jag däremot inte svara på.

Mitt råd

Om du vill veta hur det går i ärendet kan du, tillsammans med dina föräldrar, ta kontakt med Polismyndigheten, som kanske, beroende på omständigheterna, kan ge dig ett svar.

Med vänliga hälsningar,

Mattias TörnströmRådgivare