Hur lång tid kan det ta tills att jag får svenskt medborgarskap?

Hej.

Hur lång tid handlägningstid har migrationsverket for inte eu borger som har permanent ophåldstilstånd och söka medborgerskap. Är där en väg och klaga på den långa kötid? Ligesom där är max 6 månad sagsbehandlingstid för svar angående eu opholdskort?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du vill veta under hur lång tid en ansökan om svenskt medborgarskap kan handläggas. Det finns ingen specifik bestämmelse i svensk rätt som reglerar hur lång tid handläggningen av ett svenskt medborgarskap som längst får ta. Migrationsverket, den myndighet i Sverige som handlägger migrationsrättsliga ärenden, står under förvaltningslagen (FL). I den uppställs krav på att myndigheten ska handlägga ärenden så enkelt, snabbt och kostnadseffektivt som möjligt utan att rättssäkerheten eftersätts (9 § FL). Handläggningstiden av medborgarskap har ännu inte prövats i svensk rätt, vilket innebär att det inte finns någon praxis i frågan.

Migrationsverket uppskattar handläggningstiden till 36 månader. För mer information rekommenderar jag dig att vända dig till Migrationsverket.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att vända dig till oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare