FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt06/05/2019

Hur lång tid innan jag får min häktningsersättning?

Hej, skickade in ansökan om skadestånd då jag satt häktad 2v . Skickade in ansökan i januari hur lång tid dröjer det innan skadeståndet kommer

Lawline svarar

Hej!

Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ersättning efter häktningstid regleras i lagen (1998:714) om ersättning vid frihetsberövande och andra tvångsåtgärder.

Justitiekanslerns hemsida beskrivs handläggningstiden av en ansökan vara ungefär 6 månader innan ett beslut fattas. Beslutet ska sedan meddelas till dig och sedan kan du få ut din ersättning cirka 10 dagar efter beslutet fattades.

Har du fler funderingar får du gärna återkomma!

Med vänliga hälsningar,

Erica LagerRådgivare