Hur lång tid finns pricken kvar i belastningsregistret vid ringa narkotikabrott?

Om man blivit dömd till ringa narkotikabrott. Hur lång tid finns den informationen kvar i mitt register?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser som reglerar din fråga hittar vi i lag om belastningsregister. Att ett brott som någon har dömts med står med i belastningsregistret brukar även benämnas som "prick".

Hur lång tid finns pricken kvar i belastningsregistret?

Hur lång tid som pricken står kvar i registret beror på vilken påföljd som domstolen dömt den tilltalade till för brottet. I detta fallet så handlar det om ett ringa narkotikabrott där påföljden kan utdömas till antingen böter eller högst sex månaders fängelse (2 § narkotikastrafflagen). Om den tilltalade döms till böter så kommer pricken finnas kvar i belastningsregistret under fem års tid (17 § p.9 lag om belastningsregister). Skulle det vara så att personen istället döms till fängelse kommer pricken finnas kvar under tio år från det att personen har frigivits (17 § p.1 lag om belastningsregister).

Jag hoppas att detta gav dig svar på din fråga och att mitt svar var till hjälp!

Vänligen,

Evelina SjöbergRådgivare