Hur lång spärrtid får jag om jag kört bil påverkad av kokain?

Hej Jag har en gång blivit av med mitt körkort under prövotid på grund ringa narkotikabrott (Cannabis)fick 10 månader spärrtid och tog körkortet igen och nu nyligen stoppad av polis i bilen där jag fick åka in och lämna urinprov samt blodprov Jag hade rökt cannabis och intagit en liten mängd kokain två kvällar innan händelsen. ett snabbtest på urinprovet visar positiv för COC (kokain) samt THC (Cannabis) blodprovet kan komma att visa positiv för både och eller kanske inte det återstår att se men jag undrar nu hur lång spärrtid kan jag komma åt få med tanke på att det är kokain inblandat, jag var inte påverkad under färden där jag blev stoppad men jag är ändå misstänkt för drog rattfylleri har endast erkänt till ringa natkotikabrott inte erkänt drograttfylleri.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Ett körkortsingripande sker genom återkallelse av körkortet, genom varning eller genom att körkortsinnehavet förenas med villkor om alkolås (5 kap. 1 § första stycket Körkortslagen). Ett körkort ska återkallas om körkortshavaren gjort sig skyldig till rattfylleri (5 kap. 3 § p1b Körkortslagen). I rattfylleri innefattas även drograttfylla (4 § och 4 a § Lagen om straff för vissa trafikbrott).

Vid körkortsåterkallelse ska det beslutas om en tid, s.k. spärrtid, inom vilken nytt körkort inte får utfärdas. Spärrtiden ska vara lägst en månad och högst tre år. Vid grovt rattfylleri (och grovt drograttfylleri) ska spärrtiden vara minst ett år (5 kap. 6 § första stycket Körkortslagen). I bedömningen görs ingen större skillnad avseende om du haft spår av kokain eller cannabis i blodet. Oavsett vilket av ämnena som är aktuellt kommer körkortet att återkallas. Det går inte att säga exakt hur lång spärrtid du kommer att få, men det vanliga vid drograttfylleri är 12 månaders spärrtid.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare