FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt05/04/2019

Hur lång preskriptionstid har våld mot tjänsteman?

Hej,

Jag har vart misstänkt för våld mot tjänsteman i över ett år, jag har inte hört något av polisen, fått brev eller blivit förhörd. Jag undrar hur länge kan det dröja innan det preskriberas? bör jag höra av mig och fråga om utredningen har lagts ner ?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Brottets preskriptionstid är beroende av brottets straffskala. Olika brott blir alltså preskriberade efter olika lång tid.

Våld mot tjänsteman regeras i 17 kap. 1 § brottsbalken. Straffskalan för brottet är böter eller fängelse i 2 år. Det är detta så avgör hur lång preskriptionstiden är.

Preskriptionstiden för olika brott reglerade i 35 kap. 1 § brottsbalken. Där stadgas att det för brott som har högst fängelse i 2 år (som i ditt fall) är preskriptionstiden 5 år.

Ibland kan det tyvärr ta lång tid med olika utredningar, du kan absolut höra av dig till polisen om du känner att du vill att det ska gå snabbare.

Jag hoppas att du fick svar på dina frågor och att allt löser sig.

Vänligen,

Veronica BorgRådgivare