Hur lång preskriptionstid gäller vid en tredskodom?

Hej, hur lång är preskriptionstiden för en treskodom?

MVH

Ingemar

Lawline svarar

Hej Ingemar och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Preskriptionstiden kan skilja sig åt beroende på vilken typ av "skuld" det är frågan om. Huvudregeln när det gäller preskription av fordringar är enligt preskriptionslagen 2 § 1 st att en fordran preskriberas tio år efter dess tillkomst om inte preskriptionen avbryts innan 10 år har passerat. Enligt 2 st så preskriberas dock en fordran mot en konsument tre år efter dess tillkomst om inte preskriptionen har avbrutits dessförinnan.

Preskriptionslagens 5 § listar de olika sätt preskriptionsavbrott kan ske, bland annat genom att gäldenären betalar eller avbetalar fordringen eller på annat sätt erkänner den gentemot borgenären, att gäldenären får ett skriftligt krav från borgenären eller att borgenären väcker talan mot gäldenären vid domstol.

Hoppas att du känner att du fick svar på din fråga!

Allt gott,

Suana TaficRådgivare