Hur lång handläggningstid är godtagbar hos polismyndigheten?

Hur lång handläggningstid hos polisen måste man tolerera vid småbrott ( under 2 års fängelse max)

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Hur lång handläggningstid är godtagbar hos polismyndigheten?

Polisen är en myndighet som omfattas av förvaltningslagen (1 § förvaltningslagen). I förvaltningslagen anges att ärenden ska handläggas snabbt, rättssäkert och enkelt (9 § förvaltningslagen). Det framgår inte av lagen exakt hur lång tid polismyndigheten kan ta för att handlägga ett ärende då det får bedömas i varje enskilt fall.

Sammanfattningsvis

Det finns inte något krav på hur lång till som en handläggning kan ta, då det kan variera mellan olika myndigheter. Ärendet ska dock som utgångspunkt hanteras snabbt och enkelt, men det finns inte någon längsta gräns på när polismyndigheten måste handlägga klart ärendet.

Amila ZahirovicRådgivare