Hur lång får en provanställning vara?

Jag bytte jobb i december och fick då veta att dem tillämpar provanställning i 12 månader. Får man vara provanställd i ett år? Eller hur funkar det? Har läst att man endast får vara det i 6 månader? Men det kanske är olika från vilken bransch man jobbar inom tex. Jag vill bara veta om dem får göra såhär eller om jag kan säga till att detta inte är rätt.

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett avtal om provanställning får enligt lag enbart träffas om prövotiden är högst sex månader (6 § lagen om anställningsskydd). Denna reglering är däremot semidispositiv vilket innebär att det är okej att reglera annat i kollektivavtal. Det förekommer kollektivavtal som reglerar att en prövotid för provanställningar får vara upp till 12 månader.

I ditt fall innebär det således att det beror på om det finns ett kollektivavtal som ger din arbetsgivare rätt att sätta en prövotid på ett år. Om inte så gäller lagens lydelse vilket är en prövotid på max sex månader.

Jag hoppas att detta svarade på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Jessica JacobRådgivare