Hur lång är uppsägningstiden

Hej jag har ett jobb som jag har jobbat sen november 2016 som är pågående men nu är det såhär att jag har hittat ett jobb som ger bättre lön och närmare mitt boende så hade tänkt säga upp mig. Nu till min fråga jag har ej skrivit på något kontrakt eller fått något sorts kontrakt av min arbetsgivare så hur långt tid uppsägning har jag. Kan jag säga upp mig och gå till nästa jobb direkt mvh Johannes

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss med din fråga.

En vanlig missuppfattning hos många är att ett anställningsavtal måste vara skriftligt mellan arbetsgivaren och arbetstagaren. Det är bra att ha ett avtal för att veta vad din befattning omfattar, vilken lön som gäller och uppsägningstider och dylikt, men det är som sagt inte nödvändigt. För den som dessutom inte har kollektivavtal gäller Lagen (1982:80) om anställningsskydd, utan avvikelser. (Genom kollektivavtal finns möjlighet att till viss mån avvika från lagen)

Du som varit anställd i nästan ett år hos en arbetsgivare har enligt Las 11 § en uppsägningstid på en månad. En arbetstagare som inte beaktar sin lagstadgade uppsägningstid kan bli skadeståndsskyldig gentemot arbetsgivaren, så det är bäst att du inte bara slutar utan stannar kvar tills tiden löpt ut. Som sagts gäller en månad från den dagen då uppsägningen skriftligt lämnats in, men du kan ju alltid fråga din arbetsgivare om det finns möjlighet att komma överens om en kortare uppsägningstid. Har du tur kanske han/hon går med på det.

Lycka till med ditt nya arbete.

Jennie NilssonRådgivare