Hur lång är preskriptionstiden för ärekränkningsbrott?

Hej! Mitt barnbarn gjorde en anmälan till transportstyrelsen om körkortsinnehav på min man,där hon tar upp hans klädsel,hushållgöromål,städning,hygien,namn på nya människor,m,m. Detta hände 2018 är det försent att göra en anmälan om förtal eller kränkning?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är lite svårt att uppfatta vad som skett i händelseförloppet i situationen. Frågan tolkar jag dock som att du undrar om det är försent att anmäla någon för förtal eller kränkning (förolämpning), om händelserna skett 2018. Frågan rör alltså den så kallade preskriptionstiden för dessa typer av brott brott, vilka heter "ärekränkningsbrotten", och om preskriptionstiden har löpt ut i din situation.

Preskriptionstiden för förtal och förolämpning har gått ut

Svaret på din fråga är att förtal (5 kap. 1 § brottsbalken) och förolämpning (5 kap. 3 § brottsbalken) har en preskriptionstid på två år. Grovt förtal har däremot en preskriptionstid på fem år (35 kap. 1 § brottsbalken). Jag tolkar din fråga som att det inte rör sig om ett grovt förtal. I sådana fall löpte preskriptionstiden ut 2020 och det är alltså försent för att göra en anmälan om förtal eller förolämpning. En åklagare behöver åtala personen inom två år för att personen ska kunna bli dömd.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och önskar dig en härlig sommar!

Med vänlig hälsning,

Emil WellanderRådgivare