Hur lång är min uppsägningstid?

Har jobbat 6 år på en entreprenad firma om dom säger upp hur lång uppsägning har jag

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Den lag som är tillämplig mellan dig och din arbetsgivare är lagen om anställningsskydd (LAS). Enligt LAS har du rätt till minst fyra månaders uppsägningstid för det fall att du arbetat minst sex år på arbetsplatsen, men kortare än åtta år (11 § andra stycket LAS). Bestämmelsen är en minimibestämmelse vilket innebär att du kan ha rätt till mer än fyra månaders uppsägning; så är fallet om det i ditt personliga anställningsavtal är avtalat om en längre uppsägningstid. Det kan även i kollektivavtal avtalas om annan uppsägningstid.

Sammanfattningsvis har du minst fyra månaders uppsägningstid, om inget annat stadgas i ditt anställningsavtal eller i kollektivavtal.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare