Hur lång är min uppsägningstid?

Hej,

I mitt avtal (tillsvidare anställning) står det följande:

"uppsägningstidens längd gäller för båda parter enligt lag om anställningsskydd (minst 1 månad) Uppsägningstiden för Arbetsgivaren förlängs därefter i förhållande till Medarbetarens totala anställningstid enligt följande:

Uppsägningstid

uppnådda 2 år 2 mån"

osv.

Innebär det att jag också har 2 månader eller har jag en månads uppsägningstid om jag vill säga upp mig? (Vilket jag vill och jag vill ha en månad).

Tack på förhand, mvh Frida Nilsson

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Avtalet reglerar bara den anställdes uppsägningstid genom biten " uppsägningstidens längd gäller för båda parter enligt lag om anställningsskydd (minst 1 månad)" vilket innebär att du har minst en månadsuppsägningstid, men om lagen (LAS) föreskriver något annat gäller det istället. Resterande del av avtalet reglerar bara arbetsgivarens uppsägningstid och därför inte applicerbart för dig som arbetstagare.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare