Hur lång är handläggningstiden för att byta förnamn och vilka kostander tillkommer?

God förmiddag, Hur lång är handlingstiden för Skatteverket vid namnbyte (förnamn) och vilka ytterligare kostnader tillkommer efter själva namnbytet, alltså vad är jag som person i fråga skyldig att ändra på efter ett eventuellt namnbyte (pass/ID-kort etc.)? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Skatteverket är den myndighet som hanterar ändring av namn i Sverige  ( 3 § lag (2016:1013) om personnamn). I mitt svar nedan kommer jag därför främst att använda information från skatteverkets hemsida samt information från andra myndigheter.

Hur lång tid tar det för skatteverket att handlägga ett ärende om byte av förnamn?

Enligt skatteverkets hemsida tar det två månader att ändra sitt förnamn. Det framgår även av skatteverkets hemsida att handläggningstiden kan vara kortare än 2 månader.

Du kan enkelt ansöka om att byta förnam på skatteverkets hemsida och det kostar 250 kronor att ansöka om ändring av förnamn. Först då skatteverket fått in betalningen börjar handläggningen av ditt ärende och därmed också handläggningstiden som är beräknad till två månader när det gäller att ändra sitt förnamn. Du kan läsa mer om byte av förnamn på skatteverkets hemsida här.

Vad finns det för skyldigheter i samband med namnändring ?

Efter att din namnändring gått igenom behöver du förnya dina id-handlingar vilket innebär att du måste göra ett nytt pass och id-kort som du efterfrågar. Därmed tillkommer en kostnad på 400 kronor för ett nytt pass som görs hos polismyndigheten ( 2 § andra stycket passlagen) samt ytterligare kostnad för ett nytt id kort. Kostnaden för id-kort som görs hos skatteverket är 400 kr och gäller då enbart som id-handling inom Sverige. Om du istället vill göra ett nationellt id-kort görs detta hos polismyndigheten och kostar 100 kr (om du inte ansöker om pass samtidigt) alternativt 400 kr om du ansöker om både pass och nationellt id- kort. Ifall du vill läsa mer om förnyelse av pass och nationellt id-kort gör du det på polismyndighetens hemsida här. Om du vill läsa mer om förnyelse av id- kort som enbart gäller i Sverige gör du det på skatteverkets hemsida här.

Ifall du har körkort är du även skyldig att förnya detta vid byte av förnamn eftersom det då räknas som att en uppgift i körkortet ändrats ( 3 kap. 14 § tredje stycket Körkortslagen). När du fått beviljat ditt byte av förnamn kommer transportstyrelsen i sådana fall att skicka ut en ansökningsblankett för att göra ett nytt körkort. Det kostar 280 kronor att tillverka ett nytt körkort, detta framgår på transportstyrelsens hemsida, du kan läsa mer här

Sammanfattningsvis

Handläggningstiden för ändring av förnamn är två månader. När ditt namnbyte gått igenom behöver du göra ett nytt pass, id kort, körkort samt förnyelse av andra eventuella id-handlingar för att de ska vara giltiga. Därmed kommer ytterligare kostnader för detta tillkomma utöver ansökningsavgiften för själva namnändringen.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Du är du varmt välkommen att skicka in en ny fråga ifall det skulle vara något annat du undrar över!

Allt gott,

Hanna RudelövRådgivare