FrågaFAMILJERÄTTBodelning11/10/2016

Hur lån på fastighet påverkar bodelning

Har en enskild fastighet som är belånad. Skall belåningen ingå i bodelningen?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Dina lån på fastigheten utgör skulder för dig. Enligt äktenskapsbalkens regler om bodelning kan man utläsa att dina skulder tas med i bodelningen (se här). Dina skulder avräknas från din totala egendomsmassa och gör i slutändan att det belopp som din egendom utgör i bodelningen blir lägre.

Även om du inte är gift, utan har ett samboförhållande, kommer er eventuella bodelning att inledas med att skulderna avräknas från den egendom ni för med in i bodelningen. Detta går att utläsa ur sambolagens regler (se här).

Om fastigheten är din enskilda egendom kommer skulderna istället att avräknas från din enskilda egendom och därför inte påverka/ingå i bodelningen som ju utgörs av giftorättsgods.

Hoppas att mitt svar varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare