Hur köper man ut en sambos andel i den gemensamma bostaden vid upplösning av samboskapet?

Hej! Jag och min sambo ska separera, vi har en bostad vi har köpt tillsammans, jag vill ha kvar bostaden men han vill sälja den, nu undrar jag om jag ska betala ut honom alltså hans del, är det utifrån pris vi köpte bostaden för och pengarna vi gick in med då eller måste bostaden omvärderas och jag ska få betala ut honom efter de?

Tack för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid separation av samboskap finns det enligt 8 § Sambolagen (SamboL) möjlighet till bodelning om någon av parterna begär det. Huvudregeln är att all samboegendom (den egendom som har införskaffats för gemensamt bruk) skall delas lika enligt 14 § SamboL. Om bodelning blir aktuellt så krävs det, för att bostaden skall ingå i denna, att den har införskaffats för att användas gemensamt (vilket verkar vara fallet för er del) enligt 3 § SamboL.

Vid överenskommelse om att du skall köpa ut din sambos andel i bostaden skall ni värdera bostaden till dess marknadspris (detta kan t.ex en certifierad mäklare hjälpa er med), och därefter beräknar ni ut den eventuella vinsten som ni gjort genom att subtrahera det beräknade marknadsvärdet med inköpspriset av bostaden. Av denna hypotetiska vinst beräknar ni därefter reavinstskatten som ligger på 22 %, denna summa räknar ni sedan av från marknadsvärdet. Det kvarstående beloppet skall delas lika mellan dig och din sambo, och slutligen blir hans andel av det uträknade beloppet även den summa som du skall köpa ut honom för.

Detta kan förtydligas genom följande exempel:

Försäljningspris* (2,000,000SEK) – Inköpspris* (1,000,000SEK) = Vinst (1,000,000SEK)

Reavinstskatt: 22 % av vinsten 1,000,000SEK = 220,000SEK

Nettovärde: Försäljningspris 2,000,000SEK – reavinstskatt 220,000SEK = 1,780,000SEK

Summan som du måste köpa ut din sambos andel för: 1,780,000SEK / 2 = 890,000SEK

*Försäljningspris (marknadsvärde + renoveringskostnader - mäklararvode)
*Inköpspris (det ni köpte bostaden för)

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Benjamin LindholmRådgivare