FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal13/10/2018

Hur köper jag ut min syster ur samägd fastighet?

Skall köpa ut en syster som är delägare av fastighet. Var kan jag hitta hjälp med dokument?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Min utgångspunkt är att du och din syster är överens om att du ska köpa ut henne ur den samägda fastigheten och att det inte föreligger en tvist med krav om eventuell tvångsförsäljning. För fastighetsköp finns det vissa formkrav, innebärande att vissa krav måste finnas med i köpehandlingen för att den ska vara giltig.

Formkravet är detsamma som vid köp av hel fastighet

Även om din syster bara ska sälja sin andel av fastigheten är formkravet detsamma som vid försäljning av en hel fastighet. De formkrav som finns är att köpehandlingen ska innehålla uppgift om köpeskillingen, en förklaring om att egendomen överlåtes på köparen av säljaren samt handlingen ska vara skriftlig och undertecknad av både köparen och säljaren (4 kap. 1 § Jordabalken, JB). Det är vanligt att dubbla köpehandlingar används vid fastighetsköp, alltså både köpekontrakt och köpebrev, men det är inget krav. Köpebrevet upprättas när köpeskillingen betalats och fungerar som ett kvitto på betalningen. Samma formkrav gäller för båda handlingarna (4 kap. 2 § JB).

Vi kan i vår avtalstjänst i nuläget inte erbjuda överlåtelsehandling för fast egendom. Däremot är du välkommen att boka tid med någon av våra jurister via vår hemsida. Vår juristbyrå kan hjälpa er att upprätta en korrekt utformad överlåtelsehandling.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare