FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag21/12/2022

Hur kontrollerar man vilka som är ägare i ett aktiebolag?

Hej, Jag startade ett aktiebolag med en släkting för 2 år sedan, där jag skulle få en andel på 25%. Hittils har jag bara tagit hand ord för vad det är och litat på att jag äger min andel, dock så skulle jag behöver hjälp med att säkerställa att jag faktiskt äger min andel. Kan ni kika på detta? Om jag inte äger min andel så får ni gärna hjälpa sätta upp så att jag gör det. Här är bolaget: https://www.allabolag.se/5593051724/scandinavianskipass-ab Hälsningar Jacob Kistner

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är aktiebolagslagen (ABL).

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare