Hur kommer mitt arv att fördelas om jag är vårnadshavare till mitt systerbarn?

Hej!

Jag är vårdnadshavare till min syster barn sedan födsel och har en egen son också.

Kan min systersbarn ärva om det nu händer mig något?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår ifrån att du inte har skrivit något testamente och att fördelningen av din kvarlåtenskap då kommer att regleras helt och hållet via , den lag vi har i Sverige som reglerar arv och testamente.

Vilka som har rätt att ärva efter en persons bortgång regleras genom de tre arvsklasser som återfinns i Ärvdabalken och jag kommer att redogöra för vilka personer som ärver i vilken arvsklass samt vad arvsklasserna innebär.

Den första arvsklassen utgörs av arvlåtarens barn. Är något av barnen/barnet avlidet ärver istället detta barns avkomlingar i sin avlidna förälders ställe, detta kallas istadarätt och gäller även barnbarns barn osv. (2 kap. 1 § Ärvdabalken).

I arvsklass två finns den avlidnes föräldrar, som alltså ärver ifall det inte finns några personer i arvsklass ett. Är någon eller båda av arvlåtarens föräldrar döda har arvlåtarens syskon istadarätt och ärver arvlåtaren. Det innebär exempelvis att om arvlåtarens far lever medan modern är avliden går halva arvet till fadern medan arvlåtarens syskon delar på moderns del. Även den avlidnes syskonbarn har istadarätt för sina respektive föräldrar (2 kap. 2 § Ärvdabalken).

Den tredje arvsklassen består av den avlidnes far- och morföräldrar och aktualiseras endast om det inte finns några arvingar i den första eller andra arvsklassen (2 kap. 3 § Ärvdabalken).

Eftersom ditt barn återfinns i arvsklass ett och ditt syskonbarn i arvsklass två, kommer ditt barn att ärva allt vid din bortgång. Om du vill reglera förhållandena så att ditt syskonbarn också ärver dig, skulle jag rekommendera att du reglerar detta genom ett testamente.

Vill du ha hjälp med att upprätta ett testamente är det något våra jurister på Lawline kan hjälpa dig med: info@lawline.se.

Hoppas detta svar klarar upp läget något!

Maria MakdesiRådgivare