Hur kommer man i kontakt med en person som sitter häktad?

Hej, hur får man reda på vart en person sitter häktad? och hur kan man komma i kontakt med personen?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det går tyvärr inte att ta reda på vart en person sitter häktad då uppgiften är sekretessbelagd (18 kap. 1 § offentlighets- och sekretesslagen). Du kan däremot komma i kontakt med personen genom att skicka brev till kriminalvårdens klientenhet. Detta gör du genom att skriva personens namn och personnummer på kuveret och sedan lägga brevet i ett ytterligare kuvert och poster till Kriminalvården, Klientenheten, 601 80 Norrköping. Kriminalvården kommer sedan skicka vidare brevet till personen som kan sedan välja att kontakta dig antingen via brev eller om möjligt via telefonsamtal.

Jag hoppas att detta besvarade din fråga. Har du fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Doorsa SalehyRådgivare