Hur kommer kvarlåtenskapen efter min sambo fördelas?

Hej. Har en knepig fråga. Är sambo sedan 20 år tillbaka. Vi bor i min sambos föäldragård/hus. Min sambo har bott i detta hus tillsammans med sin mamma. När min sambos mamma avlef så ärvde min sambo halva huset o hans bror andra halvan. Vi köpte ur min sambos brors ärvda halva för att vi skulle bo i huset tillsammans o jag flyttade då dit.Min sambo står som ägare till huset. Vad gäller ifall min sambo avlider? Skall min sambos bror ärva min sambo? Hus bilar möbler etc? Vad gäller?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att din sambo inte har förordnat om sin kvarlåtenskap genom testamente och att du därför undrar vem som kommer ärva honom (din sambo) vid hans frånfälle.

För att besvara din fråga kommer jag nedan att tillämpa dels ärvdabalken (ÄB), dels sambolagen (SamboL).

Efterlevande sambo saknar arvsrätt

Huvudregeln när en make avlider är att dennes kvarlåtenskap ska tillfalla hans eller hennes efterlevande make (3 kap. 1 § ÄB). Detsamma gäller dock inte för sambor, som – med andra ord – saknar arvsrätt till varandra. När den ena sambon avlider har den efterlevande sambon dock rätt att begära bodelning, i vilken den s.k. samboegendomen ska delas lika mellan honom eller henne (den efterlevande sambon) och den avlidne sambons dödsbo (8 § och 18 § SamboL).

Vad utgör samboegendom?

Samboegendomen utgörs av sambornas gemensamma (a) bostad och (b) bohag (3 § SamboL). Till sambors gemensamma bohag är att hänföra möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre som har förvärvats för gemensam användning och är avsedda för det gemensamma hemmet (6 § SamboL). Med sambors gemensamma bostad förstås bl.a. i stället fast egendom, som någon av de äger eller innehar (5 § första stycket SamboL). Det avgörande för om den ena sambons hus ska ingå i bodelningen är alltså inte vem som äger det (huset), utan:

- om bostaden har förvärvats för gemensam användning (3 § SamboL), och

- om bostaden är avsedd som sambornas gemensamma hem och innehas huvudsakligen för detta ändamål (5 § första stycket SamboL).

Inledande om den legala arvsordningen

När eventuell sambobodelning skett, ska den avlidnes kvarlåtenskap fördelas. Om arvlåtaren saknar testamente kommer hans eller hennes kvarlåtenskap att fördelas enligt den legala arvsordningen. Den legala arvsordningen är indelad i tre olika arvsklasser med olika förtursrätt till arv.

Första och andra arvsklassen

I första hand ärver sambons barn kvarlåtenskapen (2 kap. 1 § första stycket ÄB). Om något av sambons barn har avlidit, gäller i stället att barnets barn får träda i hans eller hennes ställe och ta arv från den avlidne sambon (2 kap. 1 § andra stycket andra meningen ÄB).

I andra hand ärver sambons föräldrar kvarlåtenskapen, om han eller hon (sambon) saknar både barn, barnbarn, barnbarnsbarn o.s.v. (2 kap. 2 § första stycket ÄB). Skulle någon av sambons föräldrar vara avliden, får sambons syskon dela på den förälderns lott i stället (2 kap. 2 § andra stycket första meningen ÄB). På samma sätt gäller att om ett syskon som ska ärva har avlidit, får dennes barn träda i hans eller hennes ställe och ta arv från den avlidne sambon (2 kap. 2 § andra stycket andra meningen ÄB).

Vad gäller i ert fall?

Slutsatsen är alltså att du och din sambo inte kommer att ärva varandra. I stället kommer er respektive kvarlåtenskap att fördelas enligt den legala arvsordningen, vilket – i sin tur – innebär att din sambos bostad och bohag kan komma att tillfalla hans bror. För att detta ska ske, krävs emellertid att din sambo saknar barn och att hans föräldrar inte längre lever.

I detta sammanhang ska dock poängteras att även om du inte ärver din sambo, kommer du i vart fall ha rätt att begära bodelning vid hans frånfälle. Din sambos föräldragård ska ingå i bodelningen, om den har förvärvats för gemensam användning samt är avsedd som ert gemensamma hem och innehas huvudsakligen för detta ändamål. Min bedömning är att den del av huset som din sambo ärvde efter sin mamma sannolikt inte kommer att ingå i bodelningen, eftersom utgångspunkten är att en bostad som förvärvades redan innan samborna träffades inte kan utgöra deras gemensamma bostad. Rimligtvis torde broderns tidigare del av huset dock ingå i bodelningen, om din sambo hade för avsikt att du och han skulle använda huset gemensamt när han köpte ut sin bror från det.

Ett testamente kan sätta den legala arvsordningen ur spel

Avslutningsvis bör också observeras att du och din sambo får förordna om era kvarlåtenskaper genom testamente och därigenom (delvis) kan frångå den legala arvsordningen (9 kap. 1 § ÄB).

Hoppas att mitt svar var till hjälp och tveka inte att höra av dig igen om du har några fler frågor!

Vänligen,

Casper ErikssonRådgivare