Hur kommer adoption påverka arvsordningen?

Hej!

Det är så att min ej biologiska far men som jag genom hela livet sett som min far eventuellt ska adoptera mig. Vad jag undrar är hur det kommer se ut med arv/rättigheter gällande de jag har biologiska band med idag. Det gäller främst min biologiska farfar och mina tre småsyskon (som jag fortfarande träffar). När min biologiska far kommer ur bilden arvsligt sätt och så vidare. Kommer det då påverka nånting från farfar och mina småsyskon?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag har tolkat frågan som att du undrar om du ärver från båda håll och hur din adoption påverkar farfar och småsyskon. Du framför i din fråga att din far eventuellt ska adopterade dig. Om detta sker blir du bröstarvinge till din adoptivfar (2 kap 1 § ärvdabalken, ÄB). Som bröstarvinge kommer du vara arvsberättigad när din adoptivfar avlider. Om han är gift så kommer efterlevande make att ärva först om du är gemensamt barn (se 3 kap ÄB). Jag har utgått från att din adoptivfar inte var gift varav du kommer att ärva allt om inte din adoptivfar har andra barn eller testamentet säger annat. När du blir adopterad mister du arvsrätt från din biologiska far och den släkten enligt 4 kap 8 § föräldrabalken. Dina småsyskon som inte är adopterade ärver från sin biologiska far. Det är vidare du som kommer att få ärva från din adoptivfar och det kommer inte dina småsyskon och farfar att göra.

Vänligen

Therese AxénRådgivare