Hur kan vi göra lägenheten till enskild egendom?

Hej,

År 2016 köpte jag en liten lägenhet i Stockholm och gjorde de två yngsta döttrarna till delägare med 10 procent var. Jag bor själv i lägenheten och har ensam bolån på lägenheten.

Om någon av döttrarna skulle gifta sig skall deras 10 procent av lägenheten inte vara del av giftorätten, utan enskild egendom. Hur kan vi försäkra oss om detta?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det enklaste sättet att försäkra er om att dina två yngsta döttrars 10 procent av lägenheten ska utgöra enskild egendom är att de upprättar ett äktenskapsförord om någon av dem gifter sig. I äktenskapsförorden kan de välja precis vilken egendom som ska utgöra enskild egendom. Äktenskapsförorden ska upprättas skriftligen och undertecknas av båda makarna. De ska även registreras hos Skatteverket för att börja gälla. (7 kap. 3 § äktenskapsbalken)

Eftersom dina två döttrar är delägare i lägenheten så går det ju inte att göra deras 10 procent av lägenheten till enskild egendom genom att du skriver det som ett villkor i ett gåvobrev eller testamente, i och med att de redan äger andelarna.

Hoppas du fick svar på din fråga! Hör gärna av dig om du har några fler funderingar.

Med Vänliga Hälsningar

Annelie BurströmRådgivare