Hur kan min tjej få uppehållstillstånd?

Hej jag har träffat en tjej som bor och arbetar i kuwait men kommer från fillipinerna Vi har känt varandra i ett år vill så gärna att hon kommer till mig det är så konstiga regler på migrationsverkets så nästan omöjligt för henne att komma hit kan man gifta sig i filipinerna får hon följa med mig hem eller har ni någon annan lösning snälla hjälp oss

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att besvara din fråga med hjälp av reglerna i den så kallade utlänningslagen (UtlL).

Vid besvarandet av din fråga kommer jag utgå från att du har uppehållstillstånd i Sverige, alternativt är svensk medborgare. Jag tolkar även din fråga som att du undrar över möjligheterna till att din tjej ska kunna gå uppehållstillstånd i Sverige.

Uppehållstillstånd pga giftermål?

Gifter ni er kan hon få uppehållstillstånd på grund av sin anknytning till dig (UtlL 5 kap. 3 § första stycket, första punkten). Uppehållstillståndet får dock vägras om ni gifter er endast i syfte att ge henne rätt till uppehållstillstånd (UtlL 5 kap. 17 a § första stycket, andra punkten).

Andra lämpliga alternativ?

Din tjej kan istället få uppehållstillstånd om det är er avsikt att ett samboförhållande ska inledas mellan er, det krävs då att förhållande framstår som seriöst och att det inte finns några särskilda skäl som talar mot att tillstånd ska ges (UtlL 5 kap. 3 a § första stycket, första punkten).

Krav på dig

För att din tjej ska kunna få beviljat uppehållstillstånd krävs det även att du kan försörja dig själv och att du har en bostad av tillräcklig storlek och standard för både dig och din tjej (UtlL 5 kap. 3 b § första stycket).

Sammanfattning

Din tjej kan få uppehållstillstånd i Sverige om ni ska inleda ett samboförhållande här i Sverige, under förutsättning att det rör sig om ett seriöst förhållande och att du kan försörja dig själv samt att du har en bostad som är tillräckligt stor för er båda.

Jag hoppas du fått svar på din fråga. Har du fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar

Henrik ÅkessonRådgivare