Hur kan man reglera samboegendom vid bodelning?

Hej,

Jag och min flickvän vill flytta ihop och jag funderar på att köpa en lägenhet (vi har redan börjat gå på visningar). Vår muntliga överenskommelse är att jag kommer stå som ensam ägare för bostaden då hon inte har möjlighet till att bidra med kontantinsatsen.

Uppdelningen där efter är att vi delar på utgifterna för bostaden, alternativt att jag betalar amortering + ränta och hon tar matavgifter etc.

Hon har muntligt också gått med på att hon inte kommer äga någon del av bostaden i det fall vårt förhållande tar slut och hon flyttar ut.

Hur fungerar detta rent juridiskt och utifrån sambolagen? Jag vill inte köpa en lägenhet för mina pengar som hon sedan kan komma att få ta en del i om förhållandet tar slut trots att hon inte lägger in någon kontantinsats.

Skulle uppskatta lite klarhet innan jag genomför ett sånt stort beslut. Känner själv att det här hade varit lättare om hon hade möjlighet att lägga en del av kontantinsatsen, då känns det inte som några konstigheter i det fall förhållandet tar slut med uppdelning osv.. Går det att skriva något avtal för detta exempelvis?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vad som skulle hända med den lägenhet som ni eventuellt ska köpa för att bo i tillsammans men som du ska äga fullt ut om ni vid ett senare tillfälle skulle separera.

Regler som berör sambor hittar du i sambolagen (SL).

Samboegendom

Samboegendom är sambors gemensamma bostad och bohag (framförallt möbler och andra gemensamma saker i hemmet). Det viktiga när man ska avgöra vad som är sambogendom är om egendom köpts i syfte för att användas gemensamt. Om ni skulle köpa en lägenhet i syfte att bo där tillsammans skulle denna utgöra samboegendom även fast du äger den fullt ut (3 § SL).

Bodelning

Bodelning innebär att samboegendomen fördelas mellan samborna. Huvudregeln vid bodelning är att all samboegendom ska delas lika mellan samborna (8 § SL). Det betyder att oavsett om du på pappret äger lägenheten och betalat allt för denna ska den delas lika mellan er. Vem som äger lägenheten har ingen betydelse eftersom ni köpt den i syfte att bo där tillsammans. Därför ska likadelning ske.

Samboavtal

Det finns dock all möjlighet att skriva ett samboavtal där ni kan reglera hur en eventuell bodelning ska gå till (9 § SL). Där kan ni reglera hur lägenheten ska fördelas mellan er eller om den inte ska fördelas. Du skriver att ni muntligen kommit överens om att din eventuellt blivande sambo inte ska äga någon del i lägenheten om hon skulle flytta ut. Denna överenskommelse kan inte beaktas vid en eventuell bodelning utan avtalet måste vara skriftligt (9 § 2 stycket SL).

Sammanfattning och mina råd till dig

Det spelar alltså ingen roll vem som äger lägenheten eller vem som betalat för den utan den ska vid separation delas lika mellan er. Det finns dock möjlighet att upprätta ett samboavtal för att kunna reglera eventuell bodelning. Jag skulle råda dig att upprätta ett sådant om du inte vill att lägenheten ska delas lika mellan er. De muntliga överenskommelser som du beskriver är inte giltiga vid en bodelning. Skulle ni vilja ha hjälp med att upprätta ett samboavtal är ni välkomna att ta kontakt med våra jurister här.

Jag hoppas du fått svar på din fråga! Skulle du undra något mer är du alltid välkommen att höra av dig till oss igen!

Med vänliga hälsningar,

Ida ZackariassonRådgivare