Hur kan man reglera ägarandelar av lägenhet i ett samboförhållande?

Hej

Jag och min sambo ska köpa vår första gemensamma bostadsrätt. Vi kommer att lägga in ca 1,5 milj i kontantinsats. Jag kommer att stå för merparten av dessa pengar då jag äger en lägenhet sedan innan (= kommer använda vinsten till kontantinsats) och har större sparkapital sedan tidigare. Jag skulle säga att jag står för ca 80% av kontantinsatsen. Vi kommer dela lika på lånet, månadsavgifter och andra fasta kostnader. Vi vill båda vara säkra på att vid en eventuell separation och försäljning att jag får ut den andel av vinsten som jag lägger in. Hur föreslår ni att vi går tillväga. Ska jag äga 80% av lägenheten, eller ska vi skriva ett separat avtal (samboavtal?) kring att jag ska få ut 80% av vinsten. Finns det andra alternativ?

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler som berör sambor hittar du i sambolagen (SL).

Samboegendom

Samboegendom är sambors gemensamma bostad och bohag (framförallt möbler och andra gemensamma saker i hemmet). Det viktiga när man ska avgöra vad som är sambogendom är om egendom köpts i syfte för att användas gemensamt. Om ni skulle köpa en lägenhet i syfte att bo där tillsammans skulle denna utgöra samboegendom även fast du äger en större andel (3 § SL).

Bodelning

Bodelning innebär att samboegendomen fördelas mellan samborna. Huvudregeln vid bodelning är att all samboegendom ska delas lika mellan samborna (8 § SL). Det betyder att oavsett om du på pappret äger en större andel i lägenheten och betalat en större del för denna ska den delas lika mellan er. Ägarandelar har ingen betydelse eftersom ni köpt den i syfte att bo där tillsammans. Därför ska likadelning ske och ni skulle få lika stor andel av vinsten.

Samboavtal

Det finns dock all möjlighet att skriva ett samboavtal där ni kan reglera hur en eventuell bodelning ska gå till (9 § SL). Där kan ni reglera hur lägenheten ska fördelas mellan er eller om den inte ska fördelas. Detta är att rekommendera då att du äger 80% "på pappret" inte har någon betydelse vid en eventuell bodelning. För att du ska kunna få ut 80% vid en eventuell försäljning måste ni alltså skriva ett samboavtal angående detta.

Sammanfattning och mina råd till dig

Det spelar alltså ingen roll hur stora andelar ni äger i lägenheten utan den ska vid separation delas lika mellan er. Det finns dock möjlighet att upprätta ett samboavtal för att kunna reglera eventuell bodelning. Jag skulle råda dig att upprätta ett sådant om du inte vill att lägenheten ska delas lika mellan er. Skulle ni vilja ha hjälp med att upprätta ett samboavtal är ni välkomna att ta kontakt med våra jurister här.

Jag hoppas du fått svar på din fråga! Skulle du undra något mer är du alltid välkommen att höra av dig till oss igen!

Med vänliga hälsningar,

Ida ZackariassonRådgivare