Hur kan man göra samboegendom till min egendom?

Jag är sambo nu och kommer att få en hustomt som gåva. Tomten blir då enskild egendom. Jag hade tänkt att bygga ett hus på denna tomt och ev. att vi båda flyttar dit. Kan huset undantas från sambolagen och bara tillhöra mej? Vi har inget samboavtal idag men separat ekonomi och jag kommer att bekosta hela bygget.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att besvara din fråga ska vi kika i sambolagen (SamboL).

Samboegendom
I en bodelning mellan sambos ingår endast så kallad samboegendom (8 § SamboL). Värdet på samboegendomen kommer då vid en separation att delas lika mellan er. Samboegendom är sådan egendom som har förvärvats av ena sambon eller båda samborna gemensamt, i syfte att egendomen ska användas gemensamt.

Det är alltså syftet med huset och hur det ska användas som avgör om det rör sig om samboegendom eller inte. Det spelar alltså ingen roll att du betalar huset själv. Det verkar som att huset är tänkt att användas av er gemensamt som bostad och huset skulle därmed utgöra samboegendom. Vid en separation skulle därför huset ingå i bodelningen och ni skulle få dela lika på värdet av huset (exklusive tomten som är din enskilda egendom).

Samboavtal
Man kan dock genom att skriva ett samboavtal se till att huset är ditt egna och att det därför inte ska ingå i en eventuell framtida bodelning (9 § SamboL). För att få hjälp att upprätta ett samboavtal skulle jag rekommendera dig att boka tid med en av våra jurister här.

Avslutning
Jag skulle rekommendera dig att upprätta ett samboavtal där ni skriver att huset är ditt egna och att det inte ska ingå i en bodelning om ni separerar. Gör ni inte det så gäller alltså sambolagens regler och halva värdet av huset skulle tillfalla din sambo om ni separerar.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Emma NilssonRådgivare