Hur kan man gå tillväga för att få tillbaka en dator som ett ex vägrar lämna ut?

Hej!

Jo, jag har lånat med vilje ut en laptop till min föredetta, under tiden som hon satt på behandlingshem.

Nu när hon är hemma igen tycks det verka som att svara på min begäran om att få tillbaka min dator inte finns, får helt enkelt inget svar.

Jag har använt Microsofts spårsystem och ser att den är inom rätt adressradie där hon bor.

Jag har kvitton, serienr osv här hemma på allt och jag betalar fortfarande av denna dator via klarna.

Det finns möjlighet för mig att låsa den, men då vet jag inte om jag kan se ifall den flyttas.

Vill egentligen inte upprätta en anmälan, men kanske lite råd om vad jag kan skriva om detta kommer bli aktuellt.

Jag vill inte personligen åka dit och bråka om det, det är en bra bit att åka och att ja ens får den då vid det tillfället känns just nu tveksamt.

Jag vill alltså INTE i dagsläget göra något drastiskt, mer ett råd.

/mvh

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar hur du kan gå tillväga för att få tillbaka din dator. Eftersom att du säger i frågan att du vill ha ett råd tänkte jag förklara hur du du kan ta hjälp av kronofogdemyndigheten och/eller polisen för att få tillbaka datorn, om det skulle vara så att du vill vidta åtgärder i framtiden.

Kronofogdemyndigheten
Regler om kronofogdemyndigheten hittas i lag om betalningsföreläggande och handräckning. Kronofogden har två förfaranden som kan användas för att få tillbaka saker som någon annan vägrar lämna ut. Dessa kallas vanlig handräckning och särskild handräckning. De olika förfaranden skiljer sig lite åt men båda går ut på att kronofogden går in och tar tillbaka sakerna åt dig.

Vanlig handräckning
Vanlig handräckning används om en person ska överlämna en viss sak till dig men vägrar. Du skickar då in en ansökan till kronofogden där du skriver vilka saker du vill få tillbaka. Kronofogden kontaktar då ditt ex för ta redo på om hon bestrider kravet på att du har rätt till sakerna. Om hon bestrider får du välja om ärendet ska gå vidare till tingsrätt eller inte. Om hon inte bestrider så går kronofogden in och hjälper dig att få tillbaka sakerna. Enligt detta förfarande behöver du inte skicka in någon bevisning utan det avgörande är hur ditt ex ställer sig till ditt krav.

Om du vill läsa mer om hur du ansöker, vad för information som ska vara med i ansökan och hur processen går till så finns information på kronofogdens hemsida.

Särskild handräckning
Särskild handräckning används om en person hindrar dig att använda din egendom. Det som krävs för att kronofogden ska kunna hjälpa dig är att du har skriftliga bevis på att du äger saken och det är skillnaden gentemot vanlig handräckning. Skiftliga bevis kan vara till exempel kvitton. Om kronofogden finner de bevisat att det är din sak och att du blir hindrad att använda den så kan de hjälpa dig att få tillbaka saken.

En annan skillnad gentemot vanlig handräckning är att kronofogden fattar alla beslut och ärendet går inte vidare till tingsrätten.

Om du vill läsa mer om hur du ansöker, vad för information som ska vara med i ansökan och hur processen går till så finns information på kronofogdens hemsida.

Polisen
Det är såklart inte okej att vägra lämna ut din dator och det kan utgöra någon typ av förmögenhetsbrott. Om du inte vill använda dig av kronofogdens tjänster kan du göra en polisanmälan så får polisen hjälpa dig. På polisens hemsida kan du hitta information om hur du gör en polisanmälan.

Hoppas du fått svar på din fråga och att du får tillbaka din dator!
Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare