Hur kan man framföra sitt missnöje över vården?

Hej! Min pappa avled av levercirros, han var mycket sjuk och vi är så otroligt missnöjda hur han blev behandlad. Vi utryckte vår oro som anhöriga och fick jaga efter vårdpersonal för att få svar på våra frågor och vad dom har för vårdplan. Läkarna hade bedömt han som palliativ utan att kontakt oss anhöriga. Han blev inte tagen på allvar och fick inte rätta behandlingen från början. Olika läkare gav olika ord, ena sa att han hade goda chanser och den andra sa att min pappa aldrig skulle haft en chans. Vill göra en anmälan så detta kan granskas, hur gör jag? Kan jag anmäla en sådan händelse

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns olika myndigheter som utövar tillsyn över vården. Om du som närstående till en som vårdats är missnöjd av vård som getts kan du klaga till Inspektionen för vård och omsorg (IVO), om den som fått vården inte själv kan klaga (7 kap. 10 § patientsäkerhetslagen (PSL)). IVO utövar granskning och tillsyn över hälso- och sjukvårdens personal  (7 kap. 1 § PSL).

Vidare finns det även patientnämnder i varje region och kommun, som inte kan göra en medicinsk bedömning om en vårdgivare gjort fel men som kan hjälpa dig att framföra dina klagomål (1 § lag om stöd vid klagomål mot hälso- och sjukvården). Nämnderna kan bland annat hjälpa patienter och deras närstående att få kontakt med berörd vårdgivare (11 kap. 1 § PSL).

Sammanfattning

Du bör alltså framföra ditt klagomål till IVO och kan även framföra detta till en patientnämnd som kan bistå dig med hjälp och föra klagomålet vidare.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Om du har fler funderingar är du alltid välkommen med fler frågor till Lawline eller boka tid med en av Lawlines duktiga jurister.

Vänligen,

Olivia SeverinssonRådgivare