FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt25/11/2023

Hur kan man förnya sitt svenska pass i Burundi?

Jag är en svensk medborgare som för närvarande bor i Burundi, ett land utan svensk ambassad, mitt nuvarande pass har upphört att gälla, jag har ingen annan giltig legitimation. Jag skulle vilja veta hur man får ett nytt pass, och mina rättigheter som svensk medborgare att få hjälp från närmaste svenska ambassad i Dar-es-salaaam

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Precis som du skriver så har Sverige ingen fast representation i Burundi, utan det är svenska ambassaden i Dar es Salaam i Tanzania som kan bistå med hjälp att t.ex förnya pass.

Om du har möjlighet och väljer att resa till Tanzania för att förnya ditt svenska pass kan det vara bra att veta att du personligen måste inställa dig vid ambassaden i Dar es Salaam samt att ditt tidigare svenska pass, giltig fotolegitimation, intyg om medborgarskap i Burundi alternativt uppehållstillstånd, ska medtas till ambassaden. Det som blir problematiskt i ditt fall är att du inte har annan giltig legitimation, förutom det utgångna svenska passet som jag tolkar det. För att kunna förnya ditt svenska medborgarskap måste du kunna styrka din identitet, ditt svenska medborgarskap samt övriga personuppgifter (6 § passlagen). I sammanhanget ska nämnas att det ställs samma krav på att kunna styrka sin identitet för utlandsboende som för medborgare som är folkbokförda i Sverige.

Det finns möjlighet att intyga identitet genom att en anhörig närvarar vid ansökningstillfället, förutsatt att den anhöriga kan visa godkänd legitimation. Följande personer kan närvara och intyga din identitet: make, maka, registrerad partner, sambo enligt 1 § första stycket i sambolagen, förälder, mor- eller farförälder, myndigt barn eller myndigt barnbarn, myndigt syskon eller vårdnadshavare.

Vidare ska nämnas att Belgien har en ambassad i Bujumbara som har möjlighet att stödja EU-medborgare med vissa ärenden. Mitt råd är att kontakta den belgiska ambassaden i Burundi. Adress och kontaktuppgifter till den belgiska ambassaden hittar du på Sweden Abroads hemsida. Ambassaden har även följande e-postadress: bujumbura@diplobel.fed.be.

Jag råder dig till att läsa mer på Sweden Abroads hemsida och hoppas mitt svar har kunnat ge dig lite vägledning i situationen.

Vänliga hälsningar,

Minou LionRådgivare