Hur kan man få betalt för sin fordran?

Vi tjänade pengar till klasskassan genom att sälja saker och liknande. Min mamma och en klasskamrats mamma låt oss kalla mamman X var klassföräldrar till klassen och X var den som hade hant om bankkontot. Vi kom överens att de pengar som vart kvar efter resan och alla utgifter skulle delas upp på hälften mellan mig och min klasskamrat. Detta handlar om ca 2500 kronor var. Sen sommaren då vi gick ut har min mamma försökt få tag i den andra mamman och frågat vart pengarna tog vägen men hon svarar inte. Hon ignorerar/säger hon inte har tid och liknande. Kan man anmäla detta på något sätt? Då detta ändå är en stor summa pengar som jag har slitit hårt för och som vi kommit överens om att dela. Tack på förhand :)

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt din fråga har ni avtalat om att du ska få 2 500 kr av X från det aktuella kontot, vilket hon själv verkar vara medveten om. Eftersom hon inte har betalat ut beloppet till dig, har du en fordran mot henne. Den snabbaste vägen att kräva ut din fordran är att ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden (1-2 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning).

För att kunna få ut pengarna måste du styrka (bevisa) att du har en fordran mot X som är förfallen till betalning. Skriftliga avtal är i regel enklare att bevisa än muntliga.

Om du lyckas bevisa din fordran, kommer Kronofogden att förelägga svaranden, dvs. X, att yttra sig inom viss tid (betala eller bestrida fordran - 25 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning). Om hon inte bestrider (förnekar) din ansökan kommer Kronofogden att meddela utslag i enlighet med din ansökan och därmed få ut pengarna (42 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning). Om hon däremot bestrider ansökan, kan du välja att antingen lägga ner ärendet eller ta det vidare till domstol - tingsrätt (33 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning). Där kommer ett vanligt tvistemål att inledas.

Om du och din mamma vet med er att ni kan bevisa din fordran mot X, råder jag er att först kontakta X igen och påminna henne om situationen. Om hon fortfarande svarar undvikande, kan ni meddela att ni avser att ansöka om betalningsföreläggande om hon inte betalar.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1 699 kr kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Niki Moini MostofiRådgivare