Hur kan man bli uppsagd av arbetsgivaren?

Hej!

Jag är svetslärare med tillsvidare anstälning och har blivit uppsagt är detta korrekt?

Jag är 76 år gammal.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är svårt att ge ett direkt svar på om uppsägningen från din arbetsgivare är korrekt eller inte. Jag redogör lite kring uppsägningens karaktär och vad som kan krävas för att bli uppsagd.

Tillämpligt lagrum

Lagen om anställningsskydd (LAS).

Vad gäller?

En uppsägning från arbetsgivarens sida ska vara sakligt grundad, vilket framgår av 7 § LAS. Och måste föregås av att en prövning om omplacering varit möjlig innan uppsägningen ägde rum. Alltså, kan ni inom er arbetsplats omplacera arbetstagaren (dig) så att det istället löser sig på det sättet så ska du inte sägas upp. Har ni provat att omplacera dig och det inte fungerade ska uppsägningen från arbetsgivarens sida alltså vara sakligt grundad.

Saklig grund handlar framförallt om två saker:
1. Arbetsbrist: Om arbetstagarens arbetsuppgifter inte längre finns, t.ex. en följd av en neddragning eller förändring av verksamheten kan det vara saklig grund för uppsägning.
Det är arbetsgivaren som definierar om det råder en arbetsbrist eller inte men det finns inskränkningar här och arbetsgivaren kan inte använda det som svepskäl för att få bort en viss arbetstagare. Du nämner att du är svettslärare, en grund din arbetsgivare hade kunnat ange hade t.ex. kunnat vara att ni hade för få elever eller liknande.

Du har dock en återanställningsrätt. Detta innebär att du har rätt framför andra svettslärare om förhållandet arbetsbrist inte längre föreligger inom 9 månader efter uppsägningen, se 25 § andra stycket LAS.

2. Personliga förhållanden: Detta innebär om arbetstagaren missköter sitt arbete t.ex. genom att komma försent till jobbet vid upprepade gånger eller är alkoholpåverkad under arbetstid kan detta vara en saklig grund för uppsägning. Detta förutsätter dock att arbetsgivaren tidigare har varnat arbetstagaren för dennes beteende.

Det kan även tilläggas att uppsägningen från arbetsgivaren måste vara skriftlig, vilket framgår av 8 § LAS. Du har även rätt att veta varför du blivit uppsagd, enligt 9 § LAS.

Slutsats

Det är svårt att veta varför du blivit uppsagd då det inte framgår några omständigheter av din fråga. Men grunden är i alla fall att en uppsägning från arbetsgivarens sida ska vara sakligt grundad. Du har rätt att få veta varför du blivit uppsagd av din arbetsgivare varför mitt bästa råd är att du gör det.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Jag önskar dig allt gott!

Med vänlig hälsning,

Joakim HassiniRådgivare