Hur kan jag tillförsäkra att min egendom inte tillfaller mina styvbarn?

Hej! Jag ska gifta mig med en man som har två barn. Jag har även själv två barn. Om vi gifter oss, vad händer med mitt hus om jag går bort? Ärver hans barn? Räcker det att jag skriver i mitt testamente att mina barn ärver allt? Eller behöver jag registrera någonstans att mitt hus/mina tillgångar ska tillfalla mina barn och inte hans? Ska jag registrera att mitt hus inte ingår i giftorätt? Han sitter i samma sits, har också hus/tillgångar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du och din partner inte har gemensamma barn, utan två barn vardera från tidigare förhållanden. Du undrar hur du kan säkerställa att huset, som du äger till fullo, inte tillfaller din blivande makes barn.

Jag kommer redovisa för två potentiella lösningar (äktenskapsförord och testamente) på din fråga.

Potentiell lösning 1: upprätta äktenskapsförord och omvandla huset till enskild egendom

När ett äktenskap upplöses, exempelvis när ena maken går bort, så ska makarnas egendom fördelas genom en bodelning (9 kap. 1 § ÄktB), precis som du skriver. Utgångspunkten vid en bodelning är att makarnas så kallade giftorättsgods ska ingå enligt 10 kap. 1 § ÄktB. En makes egendom är giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom (7 kap. 1 § ÄktB).

Resultatet av att all er egendom är giftorättsgods är att all er egendom kommer ingå i bodelningen och fördelas 50/50 mellan dödsboet efter den avlidne maken och den efterlevande maken. Detta inkluderar även ditt hus, om det inte har villkorats i ett äktenskapsförord. Genom denna bodelning skulle det alltså vara möjligt för din egendom att bli en del av din efterlevande makes egendom, som dina styvbarn kommer ärva förr eller senare. Dina styvbarn kommer alltså inte ärva dig, eftersom de är inte arvsberättigade enligt den svenska arvsordningen -- däremot kan bodelningen medföra att din egendom tillfaller din makes dödsbo (och vice versa) som därefter fördelas till barnen i form av arv.

Om ni gifter er kommer alltså huset troligtvis att omvandlas till giftorättsgods, och om någon av er går bort kommer huset ingå i bodelningen och riskerar att fördelas mellan er.

Däremot, om ni upprättar ett äktenskapsförord kan ni undanta viss egendom (ex. huset) från en eventuell bodelning, se 7 kap. 1 §, st. 1 p. 1 ÄktB. Då försvinner risken att den behöver delas upp mellan er.

Potentiell lösning 2: upprätta testamenten

Som du säkert vet så utgår man i första hand från den svenska arvsrätten när kvarlåtenskap ska fördelas. Däremot, när någon väljer att upprätta ett giltigt testamente (att testamentera; då är man en s.k. testator) så är det i stället denna som bestämmer fördelningen av egendomen. Testatorn har typiskt sett omfattande möjligheter att fördela sin kvarlåtenskap såsom denne önskar. Du kan alltså testamentera särskild egendom såsom huset direkt till dina barn.

Ifall du avser att upprätta ett testamente så måste du tänka på att det finns formkrav för att ett testamente ska gälla och dessa framgår enligt 10 kap. 1 § st. 1 ÄB:

1. Testamentet ska upprättas skriftligt

2. Testatorn ska underteckna testamentet och detta ska bevittnas av två personer

3. Dessa vittnen ska även skriva under handlingen

4. Vittnena ska förstå att handlingen som upprättats är ett testamente

Därutöver så gäller flera formkrav som komplicerar förfarandet (och inte omnämns uttryckligen i lagtext): exempelvis så måste vittnena vara över 15 år gamla och får inte stå med som testamentstagare i testamentet (10 kap. 4 § st. 1 ÄB). Inte heller får vittnet vara närstående till testatorn eller närstående till den som har rätt att ärva testatorn enligt testamentet.

Vid en eventuell tvist om testamentet kommer faktumet att någon av dessa formkrav inte uppfyllts, kunna användas som grund för att klandra testamentet. Risken är att testamentet förklaras ogiltigt och uppdelningen av din egendom inte blir som du tänkt dig.

För att undvika risken att ni missar ett formkrav (som medför att testamentet blir rättsligt ogiltigt) så rekommenderar jag dig att boka en tid hos en jurist för att försäkra testamentets rättsliga giltighet. Du kan boka en tid med en av våra jurister på Lawline på denna länk. Du kan även boka tid för att upprätta ett äktenskapsförord hos oss.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh,

Victoria AnderssonRådgivare