Hur kan jag sälja en samägd fastighet när den andra delägaren inte vill?

Hej,

Vi är två som äger en fastighet 50%-50%.

Den personen som jag samäger bostaden med är inte villig på att sälja bostaden. Hur går jag tillväga ? Behöver jag anlita en jurist ? Och måste jag få det skriftligt av motparten att han inte vill sälja ? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Nät två eller flera äger en fastighet tillsammans gäller dispositiva regler. Det betyder att du och den andra personen som samäger fastigheten tillsammans med dig kan komma överens om annat än det som står i lagen (1 § samägandelagen). Så som jag uppfattar din fråga så har ni inget samägandeavtal som reglerar ert gemensamma ägande och jag utgår från reglerna i lagen.

Huvudregeln är att en försäljning av samägd fastighet kräver samtycke från alla delägare (2 § samägandelagen). Man har en möjlighet som delägare att ansöka hos domstolen om att fastigheten ska säljas på offentlig auktion. Delägare som motsätter sig en försäljning kan begära anstånd med sådan försäljning men då krävs synnerliga skäl (6 § samägandelagen). Synnerliga skäl är en väldigt hög tröskel och svårt att lyckas få igenom.

Slutsatsen av detta är att du bör kunna få igenom en offentlig auktion och då en försäljning av fastigheten. Om du vill ha hjälp av en jurist i ditt ärende så är det bara att följa instruktionerna här nedan!

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?
Då kan du vända dig till vår telefonrådgivning eller boka tid med en jurist

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

Med vänliga hälsningar,

Andreas GrundstedtRådgivare