Hur kan jag säga upp mig?

Hej,

Jag har precis tackat ja till ett jobb. Anställningsavtalet ska skickas med posten i veckan.

Jag ska dock på en arbetsintervju imorgon till mitt drömjobb. Men eftersom jag inte vet om jag får det jobbet tackade jag ja till detta då jag inte vill gå arbetslös.

Det jobbet jag tackade ja till börjar jag på den 2a januari. Om mitt drömjobb ringer i veckan eller nästa vecka och erbjuder mig jobbet kan jag tacka ja till det då och på något sätt bryta det andra?

Med vänliga hälsningar,

Louise

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag antar att din nu bekräftade anställning är provanställning. En sådan kan frånträdas med omedelbar verkan utan konsekvenser (6 § LAS).

Andra anställningar kan i regel också frånträdas med omedelbar verkan, men kontrollera detta med din chef innan du gör det. Läs eventuellt kollektivavtal i förhand, där kan du också hitta mer information.

Med vänlig hälsning,

Adam NovakRådgivare