Hur kan jag säga upp hyresgästen till min privata villa?

Hej, har hyrt ut min privata villa sedan 2007, hur kan jag säga upp hyresgästen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom hyresförhållandet har pågått sedan 2007 regleras det i den s.k. hyreslagen (12 kap. JB). Det kan vara värt att veta att det finns en ny lag om uthyrning av egen bostad som dock endast tillämpas på hyresförhållanden som påbörjats tidigast 2013 (Övergångsbestämmelse i lagen om uthyrning av egen bostad).

Eftersom hyresförhållandet har pågått sedan 2007 tolkar jag det som att avtalet är på obestämd tid. Du kan då säga upp hyresavtalet med tre månaders uppsägningstid från det närmast kommande månadsskiftet (12 kap. 4 § första punkten JB). Uppsägningstiden blir därmed tre månader + de dagar som är kvar av månaden den månad som uppsägningen sker. Skulle du säga upp hyresavtalet idag den 28 augusti upphör hyresavtalet alltså den 30 november, vilket ger en uppsägningstid på tre månader och tre dagar.

Jag tillämpar bestämmelsen om uppsägningstiden ovan eftersom jag förutsätter att villan har använts främst som en vanlig bostad (12 kap. 1 § tredje stycket JB). Det sägs i bestämmelsen att den avser bostadslägenheter. Även en villa omfattas trots det av regeln, förutsatt att det inte bedrivs jordbruk på tomten, vilket jag utgår från att det inte gör (12 kap. 1 § andra stycket JB). Jag vill även påpeka att hyreslagen är tvingande – vilket innebär att eventuella överenskommelser som du och hyresgästen har träffat, om till exempel uppsägning, som är mindre förmånliga för hyresgästen är ogiltiga (12 kap. 1 § femte stycket JB).

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lovisa SjöstedtRådgivare