Hur kan jag och mina syskon angripa att vi inte blev kallade till bouppteckningsförrättningen efter min farfars död, när den nu skickats till Skatteverket och registrerats?

Hej, min farfar har avlidit och lämnade efter sig 2 söner den tredje som var min far är avliden sedan länge och min farmor likaså! Min far har mig o mina 2 syskon vilket gör att vi är arvingar efter min farfar! Idag ringde jag skatteverket då jag ej hört något om bouppteckningen, det visade sig att den är klar och inskickad, i kopian som de då mailat mig står det att jag o mina syskon närvarat likaså min ene farbror, men ingen av oss har närvarat eller ens blivit kallade utan denna bouppteckning har endast gjorts i närvaro av en av mina farbröder och två förättningsmän! Hur går vi nu vidare med detta då de falskt uppgivit att vi har närvarat ? Vi har inte ens blivit kallade eller fått någon kopia skickad till oss, hade jag inte ringt skatteverket hade vi fortfarande ingenting vetat om.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga. Regler om bouppteckning finns i bland annat ärvdabalken (ÄB) 20 kap.

Krav på kallelse och krav på bevis för att kallelse skickats gällande dödsbodelägare som inte närvarat vid bouppteckningen

Som bröstarvinge (barn till din farfar) skulle din far ha tillhört första arvsklassen, som alltså har bäst rätt till arvet. Eftersom din far är avliden sen länge har du och dina två syskon trätt i hans ställe. Genom att ni är arvingar till er farfar är ni också delägare i dödsboet, ÄB 18 kap. 1 §. Det finns lagkrav på att ni ska kallas till bouppteckningsförrättningen, och detta gäller även om er farfar skulle ha skrivit ett testamente i vilket han exkluderat dig och dina syskon från arv, ÄB 20 kap. 2 § 1 st 2 meningen.

I bouppteckningen som skickas in till Skatteverket ska det stå vilka som närvarat. Vad gäller er som inte närvarat måste era namn stå med och det måste också finnas med bevis på att ni har kallats till bouppteckningen, ÄB 20 kap. 3 § 2 st. Det krävs inte bevis på att ni tagit del av kallelsen till bouppteckningsförrättningen, men däremot bör ett intyg på att ett rekommenderat brev med kallelse har postats till er räcka.

Råd

Det var alltså inte tillåtet att låta bli att kalla er till bouppteckningsförrättningen, ÄB 20 kap. 2 §. Du berättade att det står i bouppteckningen att du, dina syskon och även den andra farbrodern närvarat. Jag rekommenderar dock att du ringer upp igen och frågar om bevis har bifogats för att ni har kallats. Om Skatteverket inte har fått ta del av bevis har de gjort fel då de godkänt och registrerat bouppteckningen. Även om bevis har förfalskats och bifogats är det som skett förstås felaktigt. Skatteverket är skyldiga att ändra ett beslut (att godkänna och registrera) bouppteckningen om det framkommit nya omständigheter som gör att beslutet är uppenbart felaktigt i något väsentligt hänseende och om beslutet kan ändras snabbt och enkelt utan att det blir till nackdel för någon part, förvaltningslagen (FL) 38 §. Jag kan inte ge några garantier om Skatteverkets bedömning av det hela men enligt min mening bör den här situationen omfattas och vara föremål för omprövning, eftersom du, dina syskon och din andra farbror måste ges rätt att se över bouppteckningen innan den skickas in.

Mitt råd är som sagt att kontakta Skatteverket igen, fråga om bevis för att ni har kallats bifogats till bouppteckningen. Om det inte har det, har Skatteverket agerat fel. Om bevis har bifogats men det var falskt, har Skatteverket agerat korrekt men ni bör fortfarande ha en chans att kunna rätta till det. Med anledning av att du och dina syskon och din farbror fråntagits er rätt att ta del av bouppteckningen så har ni påverkats negativt och måste därför kunna överklaga registreringen av bouppteckningen till förvaltningsrätten, FL 41 - 42 §§. Det är viktigt att ni var och en skickar in var sitt överklagande. Överklagandet görs skriftligen och skickas in till beslutsmyndigheten (alltså Skatteverket) inom 3 veckor från tidpunkten att du delgavs informationen om godkännandet av bouppteckningen, FL 43 - 44 §§. Om det har gått mer än 3 veckor sen dess är alltså överklagandetiden tyvärr över, men omprövning har ingen tidsgräns.

Jag hoppas att detta har varit till hjälp. Vid behov av mer hjälp är ni välkomna att ställa en ny fråga eller boka möte med Lawlines jurister.

Med vänlig hälsning,

Beatrice KrigRådgivare