FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott27/04/2018

Hur kan jag lindra straffet vid rattfylleri och när får jag tillbaka mitt körkort?

Hej. Jag blev stoppad av polisen med 0.56 promille i blodet. Jag hade full kontroll över bilen och till o me rättade polismannen när han skrev bilens reg nummer fel. Jag har inte några tidigare trafikbrott. Jag har företag inom byggbranschen vilket betyder att ja spenderar det mesta av min tid i en bil. Jag fick böter på 23.000kr men jag undrar hur länge mitt körkort kommer att bli indragen samt om det finns något man kan göra för att få så lindrig straff som möjligt?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej, kul att du valt att vända dig till oss på Lawline för att få svar på din fråga!

Jag gissar på att en åklagare har utfärdat ett strafföreläggande till dig på 23.000 kronor som straff för rattfylleribrottet. Tyvärr gör åklagaren en väldigt objektiv bedömning. Talar en blodanalys för att din promillehalt uppgick till 0,56 promille är reglerna strikta. Åklagaren som utfärdar strafföreläggandet har klara riktlinjer att gå efter och kommer bestämma antalet dagsböter i förhållande till din uppmätta promillehalt.

Böter är ett lindrigare straff än fängelse. Hade du tidigare gjort dig skyldig till rattfylleri hade åklagaren kanske funderat över om det vore läge att låta domstolen avgöra ärendet för att bedöma om ett fängelsestraff på någon månad vore lämpligare.

Hur länge ditt körkort kommer vara indraget varierar. Det är Transportstyrelsen som fattar detta beslut. Du kan kontakta Transportstyrelsen för att få reda på vilken spärrtid som gäller för just dig. Spärrtiden kan variera från 1 - 36 månader och Transportstyrelsen gör en bedömning utifrån hur du tidigare agerat i trafiken och skälet till varför körkortet nu omhändertogs av polisen. Ibland kan du få tillbaka körkortet tidigare om du efter en ansökan får godkänt av Transportstyrelsen att köra bil med alkolås.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Med vänlig hälsning,

Vega SchortzRådgivare