Hur kan jag gå vidare med ett förtal?

Min sons mamma har förtalat mig på instagram,hon påstår att jag vanvårdar min son. Jag har tagis skärmdumpar på det. Finns det något jag kan göra??? Hon påstår även att jag misshandlat henne

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är förtal?

För att dömas för brottet förtal krävs att en person utpekar någon som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller på annat sätt lämnar uppgift som är ägnad att utsätta en person för andras missaktning (5 kap. 1 § BrB).

Förtal är ett ärekränkningsbrott och faller under enskilt åtal. Det innebär att en åklagare i normalfallet inte anger brottet till åtal, utan åtalet ska väckas av den som blivit utsatt för brottet (5 kap. 5 § BrB).

Kan jag anmäla till polisen?

I din fråga beskriver du att din sons mamma påstår att du vanvårdar din son och sprider uppgifter om detta på instagram. Hon utpekar alltså dig som klandervärd, något som är grund för förtal. Du kan anmäla händelsen till polisen genom deras hemsida eller genom att ringa 114 14.

Eftersom ärekränkningsbrotten, där förtal ingår, faller under enskilt åtal skiljer sig dock sådana händelser åt från andra brott. På polisens hemsida beskrivs att polisen vanligtvis inte inleder en förundersökning vid förtal eftersom att brottet faller just under enskilt åtal. Det finns dock undantagssituationer då polis och åklagare får gå vidare och hjälpa den drabbade. Du kan läsa mer här.

Om polisen inte utreder eller inleder en förundersökning med hänvisning till att brottet faller under enskilt åtal kan du själv välja om du vill driva saken i domstol genom enskilt åtal – dvs genom att stämma förövaren. För detta rekommenderar jag att du i så fall anlitar en jurist som kan biträda dig. Viktigt att ha med i övervägandena är också att domstolsprocesser kan bli kostsamma.

Sammanfattning

Det som du beskriver i din fråga kan utgöra grund för förtal. Du kan i första hand anmäla händelsen till polisen, men det är möjligt att de inte utreder det med hänvisning till att brottet faller under enskilt åtal. Vill du väcka åtal själv kan du stämma förövaren och på så sätt få saken prövad i domstol.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare