Hur kan jag få tillbaka deposition och felaktigt betalda fakturor från min före detta hyresvärd?

Hej! Jag får inte tillbaka min deposition som jag erlagt vid inflytt nu när jag flyttat ut. Jag har bett om den flera gånger men hon säger att den är använd på nästa som flyttat in. Det kan hon väl inte? Dessutom har jag bett att få se vattenräkningar samt slutavläsning på vattnet men det får jag inte heller. Jag har betalt summorna hon bett mig om men har insett i efterhand att dom måste vara fel. Och inget underlag för dom heller. Vad & hur ska jag göra för att få tillbaka mina pengar? Såklart finns hyreskontrakt där det står att hon ska visa räkningar för mig samt att depositionen ska betalas tillbaka vid avflytt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga gäller dels återbetalning av deposition, dels bestridande av redan betald faktura. Du har angett att det finns ett hyreskontrakt mellan dig och hyresvärden. Hyreskontraktet reglerar, enligt uppgift, när depositionen ska betalas tillbaka samt att du har rätt att se räkningar innan betalning. Jag kommer därför utgå från detta avtal i mitt svar.

Det finns två sätt som du kan gå tillväga för att få hjälp att kräva tillbaka dina pengar. Det första är att du kan ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten. Det är viktigt att du i ansökan tydligt skriver vad skulden rör – alltså hur mycket och grunden för att du anser att hyresvärden är skyldig dig det. Kronofogden skickar sedan föreläggandet till din hyresvärd. Om hyresvärden betalar dig efter att du har ansökt om föreläggandet måste du ta tillbaka din ansökan. Om hyresvärden bestrider (alltså invänder mot) skulden får du bestämma om du vill ta det till domstol. Om hyresvärden inte hör av sig till Kronofogden meddelar Kronofogden ett beslut kallat utslag. Det tillkommer vissa avgifter för dig när du ansöker om betalningsföreläggande. Det finns väldigt tydligt beskrivet här.

Det andra sättet du kan välja för att driva in din skuld är att gå direkt till domstol. Du måste då skicka in en stämningsansökan till tingsrätten. Hur du gör kan du läsa mer om här. Som bevis för att styrka att hyresvärden är skyldig dig pengar råder jag dig att skicka in kopia på ert hyreskontrakt, betalningskvitto/bankutdrag över inbetalning av deposition och vattenräkningar. Tänk dock på att om du förlorar i domstol så är det du som bär både dina egna och motpartens (hyresvärden) rättegångskostnader.

Efter utslag från Kronofogdemyndigheten eller dom från tingsrätten får du vända dig till Kronofogden för att ansöka om verkställighet (alltså att rent praktiskt driva in skulden). Läs mer här.

Jag råder dig därför att försöka komma överens med din hyresvärd, meddela att du bestrider vattenräkningarna och att du enligt hyreskontraktet skulle få depositionen vid utflyttning. Kanske kan ni komma överens om en avbetalningsplan om det skulle vara så att din hyresvärd inte har möjlighet att betala tillbaka hela summan direkt. Det kan gynna dig också då du antagligen får tillbaka pengarna fortare än vid tvist i domstol samt att du slipper de avgifter som tillkommer vid ansökan om betalningsföreläggande eller tvist i domstol. Om någon överenskommelse inte går att nå råder jag dig att vända dig till Kronofogdemyndighet eller tingsrätt för att kräva tillbaka pengarna.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och önskar du hjälp av vår byrå för att upprätta en stämningsansökan når du dem enklast här.

Lycka till!

Vänliga hälsningar,

Liv NyströmRådgivare