Hur kan jag få hjälp med att driva in min skuld?

Hejsan Lawline. Har en undran.

Jag köpte en biljett på facebook för 3100kr utav en person. Betalade via swish. Men efter nån dag så swischa hon tillbaka beloppet med anledning utav hon inte hade råd med skicka rekomenderat då jag sa det betalar jag och skickade tillbaka pengarna igen. Trodde hon var ärlig då. Men sedan fick jag inte biljetten när det närmade sig konserten. Hon säger då att hon inte har pengar att skicka biljetten så vill jag ska låna henne pengar. Jag säger att jag har redan fullföljt min del och kan ej betala mer utan vill ha min vara.

Har polisanmält detta. Har allt sparat våra konversationer via messenger och sms. Förundersöknngen är nedlagd utav polisen. Men jag vill inte låta detta falla bort.

Någon sa jag kan lämna över ärendet på ett inkassoföretag? Har inte pratat med försäkringsbolaget ännu. Vad tycker ni man ska gå till väga?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Vad du kan göra är att ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten.

Hur detta går till kan du läsa mer om genom att klicka här.

Ansökningsavgiften är 300kr, men denna summa får du tillbaka om din ansökan skulle gå igenom.

Det är bra att du har sparat alla konversationer via messenger och sms, dessa bifogar du som bevis till din ansökan.

Kronofogden får sedan att ta ställning till huruvida det kan anses finnas en skuld mellan dig och kvinnan. Om du har uppfyllt dina åtaganden enligt avtalet har även hon en skyldighet att uppfylla sina.

Om en skuld skulle konstateras finnas hjälper kronofogdemyndigheten dig med att driva in skulden och du skulle då återfå dina pengar.

Hoppas svaret varit till din hjälp, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare