Hur kan jag bevisa att jag har lånat ut pengar till min kompis?

Lånade en kompis 25.000 kr. Sen när hen hade fått pengarna så var vänskapen över. Vi skrev ett avtal och bägge skrev under. Dock är avtalet helt borta. Tror att hen tog med sig det när hen drog. Vi gjorde upp att hen skulle betala varje månad. Jag gick till kronofogden och hen bestred allt, genom att skriva "Vad har jag skrivit på?"

Dock så har jag underlag vad det gäller mail, att hen vill skjuta på det en månad sen så längre fram säger hen att det inte finns pengar och hen inte har jobb m.m

Samt att jag har dragit ut att jag har swichat till hens konto.

Kan det räcka med bevis om man går till tingsrätten eller kommer det inte gå då inte avtalet finns?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kort svar på din fråga: Som huvudregel råder fri bevisföring och fri bevisprövning i Sverige (35 kap. 1 § rättegångsbalken). Detta innebär att parterna får lägga fram vilken bevisning som helst, och domaren är fri att bedöma vilket bevisvärde varje bevis har. Det krävs alltså inte, som huvudregel, att ett avtal finns nedtecknat och underskrivet; du är fri att lägga fram vilken bevisning som helst som talar för att din kompis är skyldig dig pengar. Den bevisning du hänvisar till i din fråga är enligt min mening troligtvis fullt tillräcklig för att du ska vinna vid en domstolsprövning.

För att bättre förstå hur tvisten kommer att lösas kommer jag att förklara lite närmare hur själva tvisteprövningen går till. Om en tingsrätt ska avgöra tvisten mellan dig och din kompis är det ett antal frågor som tingsrätten behöver ta ställning till:

1. Har pengar överförts från dig till din kompis?

Att pengar har överförts brukar i regel inte vara särskilt svårt att bevisa. Det bör räcka att visa ett bankutdrag eller liknande (t.ex. en händelse som har loggats i Swish-appen). Du har bevisbördan för att en överföring har skett, men du behöver inte visa upp något särskilt avtal utan vilken bevisning som helst får användas.

2. Har pengarna överförts som lån eller som gåva?

Det är relativt vanligt att den som tar emot lånade pengar påstår att detta utgör en gåva. Det är den som påstår att ett mottaget belopp utgår en gåva som har bevisbördan för sitt påstående (NJA 2014 s. 364). Du behöver alltså inte bevisa att du endast har lånat ut pengarna, även om det givetvis inte skadar att ta fram bevisning som talar till din fördel. Här krävs dock inte heller något särskilt avtal utan vilken bevisning som helst får läggas fram.

3. Har en särskild betalningstidpunkt avtalats?

Huvudregeln är att den som är skyldig någon annan pengar ska betala på anmodan (5 § skuldebrevslagen). Din kompis är alltså skyldig att betala hela skulden så fort du kräver det, om ingenting annat har avtalats. Påstår din kompis att ni har avtalat om en särskild avbetalningsplan har hen bevisbördan för sitt påstående.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Hälsningar,

Viktor SvenssonRådgivare