Hur kan företag komma över mina kontaktuppgifter?

Jag har fått reklam från ett företag jag aldrig besökt eller varit i kontakt med, hur kan det komma sig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline

Jag kan inte helt säkert svara hur det kan komma sig att du mottagit reklam i just detta fall. Däremot så kan jag redogöra för lite olika sätt företag kan komma åt din adress eller mail.

Reklam som distribueras till en person måste alltid föregås med samtycke från den som mottager reklamen. Idag kan företag komma över mailadresser eller bostadsadresser på en mängd olika sätt. Vanligast är att du något sammanhang samtyckt till att ett visst företag tillhandahåller dina uppgifter och eventuell distribuerar dessa vidare. Detta är vanligt när man skriver upp sig på olika tävlingar på nätet eller dylikt. Det är lätt att glömma i vilka sammanhang man registrerat sina kontaktuppgifter i dagens samhälle när de flesta medlemskap, beställningar eller dylikt kräver dessa uppgifter.

Om du inte önskar att få reklam från bolaget längre kan du dra tillbaka ditt samtycke genom att kontakta bolaget och be deras utskick att upphöra.

Hoppas du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare